Cum se verifica un scuter la cumparare

      Am descoperit de curand pe un site mai vechi ,un topic despre cum trebuie verificat un scuter cand il cumparam. Asa ca incepatorii care doresc sa-si achizitioneze un scuter second hand , mare  atentie aici :

       La SH-uri poti descoperii tot felul de probleme in timp, dupa ce il iei de obicei iti merge bine, insa in timp incepi sa descoperi   AMERICA, adica de toate pentru toti, de la segmenti dusi, pistoane inrosite, cilindri mancati pana la furtune crapate, placute de frana tocite prematur din cauza discului de frana care bate si musca din ele... pana la jante ovale, cauciucuri crapate ,"imbatranite" sau de ce nu carene chituite :5kg de chit in plus ce conteaza nu? si cadru sau furca/directie strambe. Mare atentie ce cumperi!   
   
       Neaparat trebuie sa parcurgi urmatoarele etape in aceasta ordine :

 - prima impresie, aici intra practic vizionarea de poze cu scuterul in cauza, daca "merge" treci mai departe,
 
- primul contact, aici intra prima intalnire dintre tine si scuterul pe care vrei sa-l cumperi, trebuie sa te uiti dupa urme de impact, zgarieturi, dar si vopsea proaspata, nu neaparat de aceeasi culoare ca restul scuterului, orice adancituri sau umflaturi, galme in carene, aspectul exterior, gradul de ingrijire, etc, daca "merge" treci mai departe,
 
- verificarea actelor (ai detaliat mai jos), conteaza la un scuter inmatriculat sa aiba ITP-ul facut, ca sa nu ai probleme macar inca 1 an, daca "merge" treci mai departe,
 
- verificarea tehnica (cel mai bine este sa mergi insotit de o persoana cunoscuta, prieten sau amic, care te cunoaste si pe care-l cunosti foarte bine, care stie bine ce trebuie sa verifice si care sunt in mare problemele ce ar putea fi descoperite), daca "merge" treci mai departe,
 
- pornirea motorului, asculta motorul, daca plange si se vaita este ceva in neregula, asculta si parerea prietenului care se pricepe si pe cat posibil ignora ce-ti baga vanzatorul, daca "merge" treci mai departe,
 
 - Test Ride - trebuie sa te inveti intai cu scuterul, asta inainte sa pleci de pe loc, (presupun ca ai verificat deja instalatiile de bord, indicator de benzina, de temperatura, turometru, lumini, semnalizatoare, directie, frane, claxon, pornire si oprire motor) dupa care pornesti usor, verifici franele inca o data, asta inainte sa prinzi viteza, faci cateva ture pe o straduta fara trafic, pana te deprinzi cu FEELING-ul, dupa care te aventurezi in trafic, evident inainte de Test Ride vanzatorul o sa-ti ceara sa-i lasi ceva ca si garantie ca nu fugi cu scuterul, niciodata sa nu lasi bani! Poti sa lasi acte, dar nu bani! Este foarte util daca prietenul sau amicul care te-a ajutat la verificarea tehnica poate sa faca si el un Test Ride, avand mai multa experienta te poate ajuta si aici .
 
- Daca totul este bine si ai parcurs toate etapele si le-a trecut (fara indulgenta) si te simti confortabil pe viitorul tau scuter, atunci daca ai bagat toate in balanta si se inclina spre a cumpara acel scuter, da-i bataie si ia-l .


        Neaparat sa aiba acte (carte de identitate in original cu folie de secretizare RAR, acte vama (din care sa reiasa ca vama este platita),actele de provenienta (daca este adus de afara), etc ) in care sa corespunda seriile de sasiu si (eventual, daca are) de motor, cat si culoarea scuterului. Daca nu ai A sau A1 motiv pentru care banuiesc ca vrei <50cmc, iti recomand sa fi atent ce scrie in cartea de identitate a "mopedului", astfel:

1) Sa fie NEAPARAT trecut ca si MOPED (daca este trecut ca SCUTER sau MOTORETA, atunci ITI TREBUIE PERMIS A1!)
2) Sa aiba capacitatea cilindrica mai mica de 50cmc (49cmc sau 49,9cmc merg, dar daca scrie 50cmc, atunci ITI TREBUIE PERMIS A1!)
3) Sa aiba viteza maxima constructiva 45Km/h (daca scrie mai mult, de obicei 50Km/h, atunci ITI TREBUIE PERMIS A1!)
4) Sa aiba omologare individuala (sa nu fie omologare TIP pentru ca atunci ITI TREBUIE PERMIS A1!)

      Nu te repezi sa iei ceva fara acte numai pentru ca ESTE SUPER-IEFTIN, pentru ca actele nu ai cum sa le manaresti si problema asta o sa te bantuie tot timpul cat vei fi posesorul unui scuter fara acte. Ah ... am uitat sa-ti spun ca te poti alege si cu DOSAR PENAL, scuter CONFISCAT si poate si alte capete de acurare, complicitate la furt, etc - STAI DEPARTE de scuterele venite din Italia, Spania, etc, scutere care in 90% din cazuri nu au acte (restul de 10% au acte de Italia, Spania) si care in 99,9% din cazuri sunt furate, daca are acte care par a fi in regula, mergeti la RAR pentru identificare, daca-l vezi ca o da intoarsa este ceva putred la mijloc, asa ca uita de scuterul respectiv!

        Daca toate aceste conditii LEGALE sunt indeplinite atunci poti trece la verificarile tehnice, asta poate dura cateva ore bune.

        Niciodata sa nu cumperi un scuter fara sa-l conduci in prealabil. O sa zici bine dar daca nu vrea sa mi-l dea o tura pentru ca pot sa cad cu el si sa-l paradesc, atunci nici tu nu esti obligat sa-l cumperi. Este un risc pe care trebuie sa si-l asume daca vrea sa-si vanda scuterul. De ce insist sa-l conduci inainte, pentru ca poate a fost implicat intr-un accident, are carenele schimbate si pare nou, dar cadrul/directia stramba trage intr-o parte cel mai probabil si asta nu este o chestie tocmai placuta, nu?
      Si mare atentie niciodata sa nu luati un scuter pe injectie ,  sunt foarte pacatoase si nu se merita doar in caz ca te tin buzunarele! Cel mai bun e pe carburatie

Comentarii

  1. SALUT EU AM CUMPARAT UN SCUTER DE 35.5 DIN CATE AM INTELES CU 5MILIOANE SI NU ARE ACTE NU ARE NIMICA DAR DIN CATE STIU DACA FAC UN ACT CUMPARARE VANZARE POT SA MA DUC CU EL LA PRIMARIE SA IL INMATRICULEZ -
    ESTE ADEVARAT ?

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cele mai bune scutere de top

Atentie la scuterele pe injectie!